pEnDaMba ciNtA iLaHi

hAti kAsiH pD y sAtU, DIA y mAhA pEnGaSih, kErna DIA aKu DsiNi, kErNa DIA aKu biSa mLiHat dUniA, alHaMduLilLah..

Rasulullah Saw bersabda:

“Tiada seorang mu’min yang rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya” (HR. Bukhari).

salam..Click Me~kali nie ak maw share tntg bab kesihatan plak..hal nie bkait jgak nge dri ak..bru sat nie ak mintak mak ak tgok tpak tgan ak..bkn ap..rmai y tgur ckp tpak tgan ak pucat..xde drah..muke pon..bibir pon..sume ckap pucat..argh..Click Me~tension ak dbtnyer..ak chat la..mkn mne ad pntg2 la..ble mak ak tgok tgn ak, huu..dye ckp mmg pucat pon..tgok bwah mata..pucat jgak..aduss..kne bebel..xjga mkn la..mak ak ckp myb hemoglobin (hb) ak kira2 7 g/dl da kowt..alamak..Click Me~mnakotkan..huhuhu..nie sdkit info ak sempat search kat uncle google bkenaan pyakit anemia nie..

http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Pemakanan/ANAEMIA.phpClick Me~


Apakah Anaemia?

Ia adalah suatu keadaan di mana sel darah merah yang matang yang membawa oksigen ke seluruh tisu badan berkurangan. Fungsi ini dijalankan oleh protein yang dinamakan haemoglobin. Anaemia biasanya bermaksud haemoglobin yang tidak mencukupi. Paras Haemoglobin yang normal adalah diantara 11.5 hingga 16.5g/dL untuk perempuan dan 12.5 hingga 18.5g/dL untuk lelaki.


anaemia

Sebab-sebab anaemia

  1. Kehilangan darah (samada akut atau kronik)
    • Kehilangan darah yang akut boleh dilihat semasa kemalangan jalan raya atau selepas pembedahan. Kehilangan darah yang melebihi 500ml biasanya memerlukan gentian darah.
    • Kehilangan darah kronik biasanya berlaku semasa kedatangan haid yang berlebihan, infestasi cacing dan lain-lain keadaan.
  2. Pembentukan sel darah merah yang tidak mencukupi dari tulang sum-sum.

Ini mungkin disebabkan oleh :

    • Kekurangan faktor penting seperti zat besi,, vitamin B12, folate dan erythropoietin.
      • Pembesaran yang mendadak bagi remaja, menyebabkan penambahan keperluan zat besi dimana ianya melebihi paras penyerapan zat besi.
      • Kitaran haid bagi wanita dengan kehilangan anggaran 30mg zat besi setiap bulan menyebabkan kekurangan zat besi.
    • Faktor Toksik : Penyakit Inflamasi, kegagalan hati dan ginjal, ubatan.
    • Kekurangan hormon : Paras hormon tiroid rendah.
    • Serangan tulang sum-sum : kanser darah, penyakit tulang sum-sum.
    • Gangguan pembentukan sel darah merah: keadaan seperti Talasemia.
  1. Pemusnahan sel darah merah yang berlebihan

Mungkin berlaku didalam beberapa jangkitan atau pengambilan sesuatu ubat.
Jenis Anemia yang biasa berlaku ialah :

    • Anemia disebabkan kekurangan zat besi.
    • Talasemia

Tanda-tanda dan gejala
Ramai remaja menghidapi Anaemia dan tidak mengetahui sebabnya.

Gejala-gejala termasuk:
  • Keletihan setiap masa
  • Pening
  • Sesak nafas apabila melakukan atktiviti fizikal
  • Kulit pucat
  • Kadar denyutan jantung yang cepat
  • Kurang daya ingatan
  • Kurang berat badan

sleep in class

Komplikasi
Jika Anaemia sangat teruk ia akan menyebabkan :

  • Kegagalan jantung dimana fungsi jantung menjadi lemah dan tidak mencukupi.
  • Masalah semasa mengandung seperti melahirkan anak pramatang dan pertumbuhan janin yang terencat semasa berada didalam kandungan.

Rawatan
Pemeriksaan haemoglobin untuk menentukan samada anda menghidapi anaemia atau tidak boleh dilakukan di klinik berhampiran dengan anda.

Rawatan Anaemia bergantung kepada jenis Anaemia yang dihadapi.

  • Jika ia disebabkan oleh masalah perubatan seperti Talasemia, Leukaemia, rawatan khusus perlu dilakukan.
  • Jika ia disebabkan oleh kekurangan zat besi, maka ia perlu mengambil makanan seimbang yang mengandungi zat besi yang tinggi dan juga pil tambahan zat besi. Sila lihat Jadual 1 untuk kandungan zat besi dalam makanan.

Tips lain: Untuk merawat kekurangan zat besi :

  • Dinasihatkan mengambil pil tambahan zat besi bersama dengan vitamin C untuk membantu penyerapan zat besi.
  • Penyebab utama seperti infeksi cacing dan keradangan pada usus perlu dirawat.

Jadual 1: Kandungan Iron didalam makanan

Makanan

Saiz Hidangan

Zat Besi (mg)

Hati, Ayam

2 keping,105g

12.8

Peha ayam

1 ketul kecil,125g

1.0

Daging lembu tanpa lemak

1 keping,268g

5.9

Hati, Lembu

1 keping,283g

11.1

Tuna

1 ketul,73g

1.1

Kerang

10 Biji,86g

2.0

paru

½ Cawan,2g

7.7

Oats di proses

½ cawan

1.8

Tauhu

1 keping,107g

3.4

Kacang

1 cawan,154g

4.5

Bayam

1 cawan dicincang,64g

2.4

Kismis

39g, ¼ cawan

1.4

Roti

1 keping,25g

0.8

Nasi

128g

0.3

Rujukan : Nutrition Composition of Malaysian Food, 4th Edition. Institute for Medical Research, 1997.

actually, tidak ada orang yang ingin ditimpa penyakit..so, sma2 la kte jga nikmat chat y kurniaNYA..Click Me~wassalam,,

salam..Click Me~
agk lama x post something kat blog ini..alhamdulilah dibkakkan pintu aty tuk mpost something semntara tgu mood nk continue bt coding FYP mai nie..thnk so much kat blogwalking2 y rajin singgah kat blog y x sberapa ini..Click Me~semoga anda sume thibur nge coretan2ku y ntah apa2 2..anyway..thnx sx lg..erm..sat nie bru jer dpat idea maw share nge shbat2 resepi rahsiaku..hehehe..Click Me~ramai kan y suke mkan chocolate cake kan2? ak pun x kcuali..hehehe..klu stp x rye, blik kg..msti mak sdra bt 2 or 3 biji chocolate cake tuk ktorg n para ttamu..chocolate cake mak sdra ak nie sodap..lmbut sgat..tp resepi dye agak complicated..leceh..klu ad y rajin cam mak sdra ak 2..bley la bt..hehehe..klu ak plak nk y simple n sdap..Click Me~xpyah p bli brg byk2..hehehe..actually before nie ak juz gne resepi chocalate cake y ak ambik nge cg nozna..tp kek dye keras ckt..tp y resepi ak bt bbrapa ary lpas 2, ak mintak nge si oyo a.k.a akak sue..bess..lmbut kek dye..ermm..nie resepi chocolate cake y oyo kasi 2..:

bhn2..
tuk cake;

20gm coklat emulco (tp ak x gne pon..xjupe crik kat sabasun ary 2..hehehe..)
50gm serbuk koko
200ml air suam
250gm ment
ga (nk sng ckt, ambik jer 1 buttercup 2)
300gm gula halus (ikot selera..tp nie
agak byk..pndai2 adjust ea..)
1/2 sudu teh garam
4 biji telur
1 teh sudu esen vanil
a
250 gm tepung halus (better ayak dlu..maw kasi lmbut lg..)
1/2 sudu teh serbuk soda bikarbona
t
1 sudu teh serbuk penaik
tuk topping;
400ml wipping cream
500gm coklat masakan
50gm mentega


**actually ak x ikot resepi topping nie..ak bt sndrik jer topping 2 nge ambik planta ckt..pnaskan n then msukkan spruh chocolate msakan, koko 2/3 sudu, susu pekat (ikut rasa), air suam ckt n tepung jgung ckt (maw bg pekat)..topping ini ak suka bt pekat coz ble ltak atas kek, dye akan nmpak tebal..byk ckt coklat..famili ak suka..huhuhu..Click Me~
nie hasilnyer ..tp ini pic ak ambik kt uncle google jer..pic sbnr x smpt nk ambik ary 2..hehehe..;

0kes..amcam?? Click Me~try ea..bess..chocolate cake 2 hya bthan sehari sja dlm peti ais umh ak..abah ak y jrg2 mkan kek 2 pun mkn jgak kek ak bt 2..hohoho..thru..Click Me~kakak ak y bwak kek 2 blik uia pun ckap membe2 dye puji kek ak 2..sodap..ntah pape..huhu..adik ak y pompuan 2 pling suke..n time bufday dye satg, dye awai2 lg suh ak bt kek kat dye..Click Me~hahaha..ntah smpat ke x nk bt..skrg msa genting tuk siapkan coding FYP..Click Me~myb smgu lpas bkak sem ad presentation progress..huhu..mnakotkan..Click Me~smga Allah permudahkan kerja2ku n shbat2 utk myiapkan FYP nie..ameen..blogwalking2 jgak jgan lupe doakan ktorg bjya lpas FYP 2 ea n dpat grad taun dpan..insyaAllah..Click Me~k la..maw continue bt coding lg..thnx coz sudi mluangkn msa bca coretan ak nie..insyaAllah len x klu ad msa, ad topik, n ad mood ak akan post lg..wassalam..Click Me~


Diamku tak bererti aku membenarkan

Bukan juga mengiyakan apa saja yang kau lakukan

Bisingku tidak bererti aku menyalahkan

Bukan juga melukakan

Tapi kerana aku amat menyayangimu

Maka aku cuba sedaya yang termampu

Menarikmu bersama mencari keredhaan-Nya

Di bumi yg terbentang luas ini

Kerana sayangku kepadamu

Maka aku cuba... dan terus mencuba!

Aku tak mahu berjalan mencari cahaya seorang diri

Dan membiarkan kau tergapai-gapai dalam kegelapan

Andai aku jumpa jalan

Tak akan kubiar kau sesat mencari jalan pulang

Aku akan! Itu janjiku!

Tapi hari ini hatiku benar-benar terguris

Terguris dengan tindakanmu

Terguris dengan janji palsumu untuk bersama-samaku mencari cahaya

Dan hati ini tiba-tiba timbul rasa benci

Benci kepada manusia yang menarik kau kembali ke jalan yang gelap

Hampir saja hari ini aku mungkiri janjiku itu

Namun tiba-tiba aku sedar

Andai ku biar janjiku itu terkubur bersama amarahku

Aku sama saja sepertimu

Andai ku biar janjiku itu terkubur bersama amarahku

Pasti si durjana bersorak gembira atas kelemahan jiwa mujahid ini

Andai ku biar janjiku itu terkubur bersama amarahku

Pasti, pasti pemilik cahaya itu akan bertanya kepadaku

Mengapa aku biarkan kau dalam kegelapan?

Aku tak mahu berjumpa dengan pemilik cahaya itu keseorangan..

Tak mahu..!

Kerana aku sayang kamu..

Maka aku akan cuba..dan terus mencuba!

Walau sekeping hatiku ini akan terluka teruk

Aku akan terus mencuba

Kerana aku sayang kamu, sahabatku!

~petikan i luv islam.com

smoga ukhwah kte bkekalan..Uhibbuka Fillah..



"salam idul adha bt sahabat2 sume..smga idul adha y bkal mjelang memberi 1000 keinsafan bt kita sume..n mohon sejuta kmaafan sekiranya diri ini pernah mnyakiti hati kalian sume..maaf ya.."
salam idul adha drp syahirah_ara & keluarga..=)


salam..Click Me~
skrg da msuk minggu final exam..takoot..Click Me~huuu..
nie schedule ak..

13-11-10 : ba komunikasi
23-11-10 : ood
25-11-10 : java
26-11-10 : eop
02-12-10 : projct mnagemnt..



nie ad senarai doa2 dmusim pperiksaan..

n SEMOGA BERJAYA dDUNIA & dAKHIRAT

Doa memulakan ulangkaji

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ. اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ

وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ.

Maksudnya: “Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”

Doa selepas mengulangkaji

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ، إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.”Doa Pada Hari PeperiksaanDicadangkan agar doa-doa berikut diucapkan pada hari peperiksaan, iaitu sebelum dan semasa peperiksaan berlangsung:

Doa Ketika memasuki dewan peperiksaan:

وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا

Maksudnya: “Dan katakanlah:“Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku daripada sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku.”

Doa Ketika menerima kertas soalan:

قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي. وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي. وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي. يَفْقَهُوا قَوْلِي.

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku tugasku. Dan lepaskanlah simpulan daripada lidahku, supaya mereka faham perkataanku.”

Doa Ketika sukar menjawab

ياَ حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ

Maksudnya: “Wahai Tuhan yang maha hidup lagi maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu aku bermohon pertolongan.”

Atau

اَللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزَنَ الصَّعْبَ إِنْ شِئْتَ سَهْلاً.

Maksudnya: “Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.”

Doa Jika anda terlupa jawapan

اَللَّهُمَّ يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيْهِ اجْمَعْ عَلىَ ضَالَّتِيْ مَعْلُوْمَاتِيْ

Maksudnya: “Ya Allah! Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya. Himpunkan barangan dan maklumat yang hilang daripadaku

ameen..smga sgala usaha y dlakukan dberkati Allah sentiasa..perbetulkan niat..ikhlaskan hati..jgan putus asa..insyaAllah..kte sume akn bjaya dgan cemerlang dlm final exam nie.minal taufiq wa najah..Click Me~


Assalamualaikum w.k.t..
terlalu lama x update dis blog..tp sntiasa bkak..tharu ble makin rmai y mai singgah kat blog nie.alhamdulilah..thnx..sgt thru dgn pjian2 anda semua..tp actually, blog nie juz luahan hati seorg hamba Allah y kerdil shj..agak mgarut cket..hohoho..xpe la..anyway, "welcome 2 my blog!!!!" Click Me~ erm..ary nie 04-11-10..saat2 kebusyanku da tamat..juz plu tumpu pd final exam n proceed PITA..ckp sal PITA, td membe stu sv nge ak gtaw, kputusan sma ada ktorg bley trus proceed PITA ktorg sumenya bgantung pd meeting ahli2 sanat pd 08-11-10..huuu takotnyerr..Click Me~ ..ary 2 en sarif, ak pyer sv bilang sume bwah pyeliaan dye pass tp juz xtaw gred jer lg coz it depends nge ahli panel y len jgak..tp skrg..aduss..Click Me~ xtaw camner status ktorg..huhuhu..time presantation proposal PITA ary 2, truk ktorg kne hentam nge panel2..huu..tp alhamdulilah ble time ak juz take 20-25min shj sdgkan y b4 ak stp org hampir sejam kne hentam..ary sblm 2 siap ad y nangis2 lg..huhu..y lucunyer ak pyer la smgat maw present ary last 2..siap mai awai lg sorg2..huhuhu..alih2 lab ttup lg..ddukla ak kat luar edit ak pyer slide..ak mai dlm 7.45pg tp ak dpnggil presnt dkt jam 1tgh..huuu..pntnyer tgu..hmpir ak ptus asa..hoho..lpas 2 panel pgil nma pbntg strusnyer..dye bilang...cik..ak pom ap lg trus ttup laptop, buang spek frust ingt bkn nma ak lg dpanggil..Click Me~tp ble kwn ak tgur, aik..syahirah knapa x p?ak jwab..eh, nma sy ke kne pggil td?hoho..siap sv ak bilang ak tdow lg..huu..haru..malu pon ad jgak...Click Me~ huhuhu..b4 present, sv ak siap warning lg, klu ak slah skop n objktf projek dye suh y len pkat hentam ak..huhuhu..lucu la en sarif nie..mjur la time ak present intro, objktf, skop sume panel len juz tunduk jer xckap pe2..ak pon plek jgak..tp ini ksmptn bt ak untuk x dhentam..huhuhu..Click Me~ ak dtya sal use case ak..n then dyorg suh tmbh lg use case n bt include n exclude..ak trima cdgn dyorg coz ak rsa btoi jgak..tlpas pndg..huhu..lg ak dtya sal normalization time present 2..mula2 bdebt jgak r ak sat nge pn.aida 2 sal 0 normalize n 1st normalize..ak ckp ap y ak pham n bljar slma nie..akhirnyer pn aida mgiakn omongn ak 2..alhmdulilah..Click Me~ tp y ak plek..knapa ak x dpt nmpk y 2nd normalize ak ad 3 table..ak juz nmpk 1 table jer..tp ak bilang ak pyer 2 table..hohoho..ble dtya ap nma table 2 ak nda bley jwab coz ak hya nmpak 1 table shja..haru btoi time 2..tp mjur sv ak backup ak..dye suh ak cpat2 tunjuk part len..n then ak truskan n dye suh finish..alhamdulilah..abislah saat2 genting presntation proposal ak 2..y ak x than ble sv ak gtaw, "awak jgan mnipu sal Pusat Tuisyen Cikgu Razak 2..coz en fakhrul (salah seorg panel) adalah ank murid cg razak jgak.." huhu..tkjut jgak ak ble taw..al maklumlah ak akn bt sal sistem pengurusan tuisyen n client ak cikgu razak la..huhuhu..ak plak siap jwab, "eh, kte sama la cam2" hohoho..sengal x tgh present bley ckap cm2..en fakhrul plak asyik senyum spai kat telinga time ak present..fuh, hensemnyer..hilg nervous ak..huhuhu..gtai..Click Me~ hehehe..ha..c-oyo plak kcaw ak time present..ak plak siap bt muke lg..lupe plak mgadap audiens time 2..huhuhu..
k la ponat la citer sal presntation 2..y pasti ak da bt y terbek n hope sgat dpat trus proceed..doakn ak n kwn2 ak ea..Click Me~
..erm lpas present PITA 2, trus kne rush siapkn assignmen indvidu n group en zai..aduss..hmpir 4 ary bturut2 ak nge emy btapa kt kafe baru bt keje x kre hjan..ribut n sume 2..huhuhu..tsgatla pnat..hya Allah yg taw..Click Me~ tp alhamdulilah smlm sume assigmnt 2 da antr n bru rsa free..huhu..tlalu byk dugaan ak terima swktu myiapkan pita..huhu..smpai satu thap ak x lrat sgt..Click Me~bygkan..lpas blik antar draf kdue kt sv, lptop ak nda bley bkak lgsg..motherboard prob..da la b4 2 ak x tdow myiapkn pita y tsgt byk 2..huhu..da puas ak nangis sorg dri mratapi nsib y mnimpa saat genting kne antar proposal sbnr lusenyer..Click Me~ ak nie kt luar nmpk jer kuat..tp sbnrnyer ak x skuat y dsangka..huu..ble mgadu kat adk llaki dye xpham n mrah kat ak xjga lptop elok2..kkak cm2 jgk..ckp kat ma+abah dyeorg cam xpham jgak mulanya spai ak rsa nk down jer..Click Me~ camner ak nk antar proposal klu xde lptop..daq it sumenyer bgntg kat lptop klu maw bt keje..sume brg2 ak ad dlm 2..alhamdulilah mjur ad shbat cam zira y tlg tmn ak p cc bkak lptop ambik hardisk n retrieve sume data ak bkaitn nge PITA..n roomate ku syira plak sanggup pinjamkan lptop dye tuk ak siapkan proposal ak 2..huhu..tharunyer..Click Me~ thnx korg..jasa korg xkn ku lupa spai mti..huu..lpas antr proposal 2, my parents col gtaw dyorg da discuss n maw crik lptop bru kat ak..Ya Allah..thrunya ak..bnarlah firman Allah y bbyi.."ssungghnya disebalik ksulitan i2 ad kmudahan.." alhamdulilah Ya Allah..thnx ma+ abah..skrg ak da pya lptop bru..insyAllah ak akn jga lptop nie sbaik mungkin..hrp sgat lptop nie xbt hal time ak nk myiapkan sistem sem dpan..coz as daq software engineering, ktorg ttlalu byk mggunakan lptop..kdg2 x smpaat nk tutop..huhuhu..k la..spai dsini dlu ak mengarut..insyaAllah..hope lpas nie jk ad msa tluang ak bley story lg ea..salam..Click Me~

Pada suatu hari, Saya bertanya kepada emak, "Mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? "

Mak jawab, "dua-dua bukan.." Saya tercengang..

Mak mengukir senyuman.

"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." Saya menarik nafas dalam-dalam.

"Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.

"Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.

"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. " mak menyusun ayat-ayatnya.

"Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjolkan oleh seseorang tu.."

Saya memintas, "Tak faham.."

Mak menyambung "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.." Mak menyambung lagi,

"begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."

Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki,jodoh dan maut sejak azali lagi..

Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.

Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi.

Emak buat-buat tidak nampak.

Secret Admire

"Kakak, mak dulu masa remaja ada secret admire.. Rajin betul dia hantar surat ..Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal..Dan masa tu mak tekad tak mahu layan sebab mak takut arwah tokwan kena seksa dalam kubur.. Mak sedar mak anak yatim, anak orang miskin, adik beradik ramai.. Mak nak belajar sungguh-sungguh. .

Lama budak tu tunggu mak..Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak..

Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu." Mak merenung jauh.

Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

"Mak memang tak ada perasaan langsung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil.

"Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu..

Mak takut pada Allah.

Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain..

"Mak, seperti kakak.." mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya.

Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

"Mak anak ustaz ustazah.. Tapi zaman tu ustaz ustazah nya masih berkebaya pendek dan ketat. Tok wan mak kiyai. Mungkin berkat doa keturunan sebelum ni yang soleh-soleh, hati mak tertarik sangat pada agama walaupun tiada sesiapa yang mendorong.. Bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung.. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji.. Sebab zaman tu hujung 70an dan awal 80an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya..Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung.

Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.."

emak melemparkan pandangan ke lantai. "Selepas tu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.." sambung emak.

Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.

"Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak.. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak.." mak menelan air liurnya. Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.

Adakah ia suatu diskriminasi?

"Kakak.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu.

Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin... Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."

Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan,

"Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia.

Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya.

Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain..

Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya." emak berhenti seketika.. Bukan luar biasa...

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.

"Kakak.. jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa..Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang..

Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata. ."

"Kakak.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. "

Redha

"Kakak.. Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak..

Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. "

Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri. Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat.

"Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah.. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara.."

Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya....

=================================

Kasih ibu..tak ada pengakhiran..xseperti cinta sesama manusia..kita tak tahu bila hati kita akn dipalingkan walaupun kita berusaha untuk setia..

tak ada ibu yang mahu anaknya menconteng arang di mukanya..tak ada ibu yang percaya anak y dididiknya tidak mengikuti didikannya..melainkan kalau ia telah terbukti..

lembutnya hati ibu,sedia memaafkan diri walaupun anak telah buncit dikerjakan orang,walaupun anaknya sudah ternoda dek sentuhan lelaki,walaupun anaknya telah merosakkan anak dara orang lain...

lembutnya hati ibu,lebih rela menyalahkan diri sendiri walaupun ia bukan salah ibu mengandung...=(

IBU...

EMAK..

MAMA..

UMMI...

MUMMY...

MUM..

semuanya 1 dalam seribu..tiada pengganti dan tiada y terbaik selainnya..

Wahai muslim n muslimah budiman...

bayangkanlah wajah ibumu..

bila kamu dilanda gelora cinta..

bila kamu ingin masuk ke pelukan pasanganmu..

bila kamu ingin berbicara melebihi batasan bersama pasanganmu..

bila kamu ingin membalas semula cinta dr insan y xhalal bgmu..

bila kamu terfikir utk melakukan dosa...

bila hatimu berdebar atas perbuatanmu...

bila kamu sudah melupakan ibumu akibat hebatnya panahan cinta itu.....

bila2 masa sahaja...

agar kamu tahu...

kepercayaan yang dipatri oleh ibumu terhadapmu...

tak mungkin akan dimiliki lg andai engkau cairkan...

agar kamu tahu...

apabila ibumu terluka...

tercatat sudah namamu sbg anak derhaka...

agar kamu tahu...

bahawa dialah insan yang melahirkn n mmbesarkanmu..

dgn titis susunya..

dgn sedaya upayanya..

dgn 1 juta pngorbanan y xmungkin kau balas....

PELIHARA DIRIMU.....(Y_Y)

sumber: Amirul Mukminin

"Hidup takkan bermakna tanpa gelak tawa..

Hidup takkan bererti tanpa dinikmati..

Saudaraku,hidup hanya sekali !!

Bergembiralah engkau sepuas hati !!


Kerana bila esok hari tua menerpa,
Pasti tidak berdaya mengharungi usia.."
Suara itu seakan merasuk qalbi..

TETAPI. . .

Bagaimana mungkin aku mampu tertawa?
Tika teringat dosa yang menimbun,
Sedang pahala tiada terhimpun,

Bagaimana mungkin aku mampu terlupa?
Pada azab yang tersedia di neraka?
Pada hari pembalasan yang pasti tiba?
Sedang diri tiada sedia..

Bagaimana mungkin aku mampu terleka?
Bergelak tawa sedang kubur makin hampir..
Berbahagia sedang diri akan tersingkir ..
Tergelincir dari dunia..
Tersungkur meniti akhirat..
Tercicir mengejar redhaNya

Cukuplah gelak tawa semalam meninggalkan noda..
Noda yang menjadi nakhoda bahtera dunia..
Tatkala dipukul ombak,nyaris maut ditelan ombak..
Mendambakan bahagia seluas langit angkasa..
Tapi kabur dibawa kabus sedang arah terpesong entah kemana..
Menguasai layar dunia tapi angin akhirat sentiasa memberi ingat.
Lemahnya diri menggadaikan iman demi dunia fana..
Jahilnya diri mempertaruhkan iman pada harta,

Lalu,
Berikan aku jawapan..
Bagaimana mungkin aku tertawa kerna dunia?
Dunia yang menjual leka dan kepuraan,
Dibeli dengan dosa yang berkuponkan neraka.
Walhal,
Tangisan jua yang menyedarkan..
Tangisan jua yang membangunkan...
Munajat hamba ke jalan yang Hasanah..
Lantas aku berterusan menangis,
Gelisah iman yang nipis ini terhakis..
Takut akan RedhaNya menghiris..
Risau syahadah yang tak tersebut
di hujung nafas maut..

"Ah,usiamu terlalu muda untuk bertaqwa!
Langkahmu masih jauh wahai anak muda,
Ayuh sementara masih ada masa,
Masih bertenaga dan berupaya..
Kita langgar saja batasan dan syariah yang ada..
Esok bila jasad dimamah usia..
Duduklah menghabiskan masa di tikar sejadah,
Allah kan Maha pengampun Maha Pemurah,
Pasti dia menerima amal dan ibadah.
Barulah hidup namanya!"
Suara ketiga terus memujuk rayu..

Tahukah kau apa sebenarnya CINTA?
Tahukah kau apa sebenarnya RINDU?
Andai kau tahu,
Pasti bibirmu tak henti bertasbih,
Mensyukuri setiap detik nadi yang diberi..
Andai kau tahu,
Pasti jasadmu teguh pada sujud
dan bangun pada tahajud,
Andai kau tahu,
Pasti kering airmatamu menangisi
Limpahan kasih melalui kurniaan rezeki..
Di setiap penghujung s0lat dhuha..

Andai saja kau mengerti..
Pasti musibah menjadi bahagia..
Pasti sakit itu yang kau damba..
Pasti dahimu tak terangkat dari sejadah..
Pasti tangan mu lama menadah..
Mem0h0n Allah terus memberi hidayah..

Cinta yang didamba itulah Pemandu..
Cinta itulah yang menguatkan jiwa khalifah agar setia pada pencipta,
Cinta itulah yang merelakan hati berkorban tanpa balasan..
Cinta itulah yang akur pada ketetapan dan jujur pada perbuatan,
Cinta itu tetap mempesonakan walau dirempuh berjuta dugaan..

Rindu yang menerpa itu Pengajar..
Rindu itulah yang membasahimu dengan tangisan syukur,
Rindu itulah yang meneguhkan janji yang bersimpul,
Rindu itulah yang sentiasa menguji cinta khalifah pada penciptaNya..
Rindu itu tetap menggetarkan hati yang menyintaiNya..
Rindu itulah yang akan terus memuji walau disakiti..

Pada,
Masa yang sentiasa meninggalkan kita jauh.
Umur yang semakin bertambah mendekati langkah..
D0sa yang sentiasa mahu mengekori..
Amal yang masih terumbang-ambing di jalanan..
Iman yang sentiasa diuji ke mana arahnya..

Apakah yang lebih manis melainkan syurga ciptaanNya?
Sedang dunia yang hina lagi dipuja..
Apakah yang lebih seksa dari Azab Neraka?
Sedang hati masih 'wahan' terleka..

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani..

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Atas nama cinta..
"Aku naik saksi tiada Tuhan selain Allah,dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.."
Atas nafas cinta...
Subhanallah..
Alhamdulillah..
Allahu Akhbar..
Jihad cinta buatMu ya Rabb...
Pelihara nadiku untuk sentiasa mengingatiMu..
Pelihara hatiku untuk sentiasa beriman padaMu..

~petikan i luv islam.com~

nie pic2 raye 2010 y bru sja dperoleh..huhu..slamt ary raye n mf zahir batin tuk sume!!!~




raye kali ptama witout mek (nenek) y tlh kmbli ke rahmatullah xlame ary 2..



family zawawi



usrati kabir..



"Demi masa sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh dan mereka yang menyeru kepada kebenaran dan mereka yang menyeru dengan kesabaran" …Wal –Asr 1-3)

Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud “ Dua nikmat yang selalu diabaikan oleh ramai manusia iaitu nikmat kesihatan dan nikmat masa lapang. Masa dalam konteks kehidupan seorang Muslim adalah sangat berharga. Malah lebih berharga daripada nilai wang ringgit.

oleh i2, sama2 kte rnung2kan..jgan lg kte buang masa..let's go expecially daq2 IT taun 3..jom kte siapkan sume kerje2 y terbengkalai ..bgunlah sahabat2ku dr mimpi y indah..smoga Allah mberkati n mmudahkan stp ap y kte lakukan..insyaAllah we will grad next year..!!!~insyaAllah..
~Link schedule PITA~

ingatan tuk dri sndri n jgak bt shbat2..=)


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

Salam Taa'ruf!!




Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

"Senyum itu satu sedekah"

jom hafai 99 nama ALLAH..

Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

tiMe iS g0Ld!!!!~

caLenDar..

sEdiKit mUtiaRa kAtA..

aL-QuRan pEgAnGaNkU..

aBouT mE..

My photo
nama dberi..nur syahirah bt mohamad..bley call me syahirah atau ara(usually kat umah la)..erm..seorg y banyak ckp..agak funny kowt..tp lately slalu brubah mood dsebabkan kekangan kerja as student taun akhir..n akhir kte smga enjoy mlayari blog nie..=)

rUanG sEmBaNg2..


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

"Wanita itu ibarat buah epal,epal yang tidak berkualiti amat mudah diperolehi kerana ia berguguran ditanah..Tetapi epal yang tidak mampu dibeli berada dipuncak, susah nak dipetik, susah nak digapai..Kadang-kadang epal itu risau, kenapalah diriku belum dipetik?...Lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah, sedangkan ia sebenarnya telah ﷲﺍ jadikan begitu tinggi martabatnya sehingga tiada siapa yang berani memetiknya..Hanya pemuda yang benar-benar hebat sahaja yang mampu, mungkin bukan di dunia tapi di akhirat sana, insya-Allah...Biarlah jodoh bukan didunia asalkan cinta Ilahi mengiringi"

mY sELf

mY sELf

memOrY iN sMkAdG

memOrY iN sMkAdG
fRenZ 4eVe

mEmOrY iN kMk

mEmOrY iN kMk
kAnGaNnYeR aKu kAt KoRg sUmE

uMt

uMt

mY bELovEd fAmILy

mY bELovEd fAmILy

hALwA tELinGa..

f0LLoWeRs..


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

"Salam Ukhuwahfillah, Insya-Allah"

i LuV iSLaM

iluvislam