pEnDaMba ciNtA iLaHi

hAti kAsiH pD y sAtU, DIA y mAhA pEnGaSih, kErna DIA aKu DsiNi, kErNa DIA aKu biSa mLiHat dUniA, alHaMduLilLah..

salam...
skrg kat dlm kete tgh tgu my sis abis keje dye,,
aduii..pnat la mnunggu..
ak xsuke...
da la ary nie x wat ap2..
cam rasa sia2 jer ak p LI..
kne bgun pg..drive jaoh2..hdap jem lg tp xwat pape...
huuu,,,,
bley mati keboringan klu smgu cmni...
td da try tya sv..
dye cm bz sgt k0wt..
dye ckp dye x decide lg tjuk system y maw dye kasi kat kt0rg...
xdiscus lg nge b0s..
smlm ckp nk kasi ary nie..
aduii..pnatnyer..
cam rasa kne tgu smgu dlu kowt bru dpt tjuk..
y daq u len 2 ckp dyorg dpt tjuk lpas 1bln tgu..
hah mati la cmni...
xkan msuk pjbat smta2 nk on9..
bkak fb, chat ym, tg0k citer, men game n swaktu dgnnyer..
boring la cmni...
pnat jer ak bwak lapt0p brat2..
alih2 x wat keje..huuuu,,,
td ktorg jln2 round cni...
tetibe tjupe plak nge sv ktorg..
huhu..mjur smpat my0r0k..hihihi..
klu xnk kasi keje kat kt0rg, bg la chnce ktorg sh0ping ker..
hehehehe..shoping c0mplex byk kat cni...
hiiii,, i like...
k la..my sis da nk mai...
kne strt kete n ngadap jem y abis2 2..
spai umah c0nfirm dkat kul 7..
huhuhu..salam..smoga enjoy mbca c0retanku y ntah pape nie..
hihihi...may Allah bless us always..=)

salam...
pe kabar sume?h0me sume cht2 ea...
t0day, 1 st day intern...
kat mne?hehehe..stil secret..=)
penat? huh..agak la..
pnat boring xdberi keje lg..bs0k mungkin dpt tjuk...
ktorg akn dberi 1 system se0rg..wauu...dlam msa 3 bln?smpat ker?emmm..
penat ngadap jem...
hampir mrangkak k0wt td...ad sis y rjin renew lesen tp xpnh nk drive..mmg xleh arap..
penat jdk bdk bek...
penat dr kul 5.50 lg bgun n blik nk kul 6 lbey..hmpir stgh ary kat sne...emmm,,
n swktu dgnnyer...
asyik mgeluh jer ak nie..makin ary kuat plak bebel..hik3..
xde la juz nk luah rsa...nk tlis dlm diary mlas..taip syok jgk..dpt shre nge blogwalkers2 y len..hiii,,,
my mum c0l td..windu kat ak k0wt..hihihi..
tya mkn ap...dun wory mum...ak sure xskip mkn lg la c0z ak mmg x maw jejak kaki kat h0spital lg wlaupun tuk check hb(hemoglobin)..hihihi..
aaa..ser0nok jgak td..
time boring x dkasi keje, ak chat ym nge gyah( akakku y kat gua musng 2 y mrangkap bes frenz ku) hihihi...
ak pon lyan fb..rmai btoi ea y post coment kat se purba 2 ea ary nie...
nk tgelak ak bca..rindu jgk kat korg2 purba sume..hihihi...
emmm..ap lg ea..laporan ak tuk intern ary nie?
hah..ak ad jupe adik2 maths kew ak...
s0wy ea dik akak x prsan korg...
tp korg stil knai akak ea...
hihihi..thnx...
windu sama adik2 maths kew...
ak windu time jdk fc dlu..n time tot fasi 2..
ak, zira n sya hyperactive btoi ktorg..cam2 perkara ktorg bt...
winduuu....
ok la..kilat da smbg myambg da kat luar 2..
ak kena st0p..da 2x da letrik tputus..
len x ak bebel lg ea...hihihihi..
smga enj0y mbca coretan ak nie y x sbrpa...
may Allah always bless us..
syukran..wassalam..=)




salam...

skrg brda dtemp ngri tumpah darahku...darahku?aisey..xsuke ble pk sal darah2 nie....o to kea???ak x m0 msuk spital lg..ak p0n x m0 p spital jgk walaupon just nk check..xm0..xm0..n xm0...plizzz dun pkse2 ak....,,Click Me~huuu,,my parents n my y0unger sis da blik da pg td..tgl ak n my elder sis jer kt cni...kt0rg kne bLI( industrial training) kt cni ..huhuhu...rmai kat cni...adam pon ad....pnat taw smlm ble bwak adam p sh0ping...dye bknnyer nk duk dlm troli 2..dye nk ak dkung...da la asyik tarik nie tarik 2..s0 active..pnat tgn ak..sx org tg0k myb pk adam anak ak..hihihi..cam mak 0rg da..aisey...x bley jdk nie...hihihi...smbg citer sal darah td..knapa ak ngeluh?aghhh,,, smlm spupu ak y d0c 2 tg0k la tgn n bwh mata ak..dye ckp pucat lg..aisey...0rg bru nk hepi...xmo msuk spitl da...ak rela mkn ap2 sje asalkan halal....tp jgn la suh ak p spital..ak xm0....xm0...ak bru jer nk ngelak tuk p apoimnt nge doc bln 6 nie...alih2 cmni plak..xsuke..ak okey la...huuuu,,,tharu + rasa nyusah plak Click Me~ ble mak2 sdara ak siap wat cam2 menu tuk tmbah darah ak...td mie(kkak ma y sul0ng) kasi ak syur byam masak air kat ak..ny0h( adik p0mpuan ma y b0ngsu) msak hati n limpa masak kicap+ syur ap ntah..dye ckap tuk tmbah drah..suh mkn byk2...ad0iii...da la ma+ abah risau ble dgar my c0usin ckp cm2..aisey..xsuke2..huhuhu..fuh, puas aty dapat lpas rsa kat dis bl0g...hihihi..ckup la spai cni la ea...len x ak bebel lg ea...hihihi..smga Allah mberikan ksihan y bek sntiasa kpd kte sume n jauhi drp sbrg pykit...ameeen..wassalam..Click Me~


salam...
skrg kat umah..h0me sweet h0me...tp st jess..bs0k da kne bgerak ke destinasi strusnyer...di mana?hihihi..secret..hehehe...alhamdulilah...Allah permudahkan semua keje2 ak td tuk antar thesis stlah bberapa ary btapa ulang alik p aiman 0ne st0p print, edit thesis..pnat sgt..huuu,,,tp alhamdulilah sume da settle..kne byar RM140 kat incik mat n0r..ak pyer + hjar pyer..huhuhu..kempis uncang ak dbtnyer...ermmm...kire da tmat la wktu tuk ak btpa kat umt..pnat punggah barang x ilang lg...mjur ad c-busuk n c- c0m0t y tlg....pyer la byk brang2 ak...2 bru 2 sem.. hihihi..bz..xsmpat blik umah...,,tetiba ak trigat..ak ad wat slah kat s0me0ne...s0me0ne ker?x2..sume la..emm..ak actually maw mintak maaf dr hujung rmbut hingga hujung kaki jika ak ad tkasar bhsa, tm00dy, tmarah, tbenci, n y swaktu dgnnyer..ak mintak mf sgat2..ak mmg xniat pun nk bt muka kat spe2..tp, ak xtaw..ak x dpat jdk cam besa ble spai stu stage ak cuaxsss sgt2..sowy ea, awak..seriusly xde niat nk benci spe2..h0pe awaak dpt pham ek...tq..sm0ga kte sume bjaya dlam ap jua kerjaya y bakal diceburi n may Allah 0lweyz bless us..syukran...

KHAS UNTUK AWAK..

AWAK..... CARILAH PEREMPUAN YANG CANTIK...

KERANA SY TAHU KEBURUKAN SY X MAMPU MEMBERIKAN SENYUMAN PADA AWAK...


AWAK.... CARILAH PEREMPUAN YANG KAYA....

KERANA SY TAHU KEMISKINAN SY TIDAK MAMPU MEMBANTU AWAK D DALAM KESUSAHAN...


AWAK.... CARILAH PEREMPUAN YANG BAIK....

KERANA SAYA TAHU KEJAHATAN SAYA AKAN BUAT AWAK BENCI SAYA....



AWAK.... CARILAH PEREMPUAN YANG BIJAK...

KERANA SAYA TAHU KEBODOHAN SY TIDAK MAMPU UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH AWAK...



AWAK.... CARILAH PEREMPUAN YANG TINGGI AGAMANYA....

KERANA SAYA TAHU KEJAHILAN SAYA AKN BUAT AWAK SENGSARA D NERAKA.....



AWAK... CARILAH PEREMPUAN YANG MENYAYANGI AWAK...

KERANA SAYA TAHU BENCI SY PADA AWAK AKAN MENYAKITKAN HATI AWAK...



AWAK... CARILAH PEREMPUAN YANG SIHAT...

KERANA SY TAHU SAKIT SY AKAN MENYUSAHKAN AWAK....



AWAK.... CARILAH PEREMPUAN YANG MANIS BICARANYA DGN AWK....

KERANA SAYA TAHU KATA2 KESAT SAYA AKN MEMBUATKAN SY BERGADUH DGN AWAK...



AWAK..... SAYANGILAH PEREMPUAN YANG SAYANG AWAK...

KERANA SAYA TAHU KASIH DAN SAYANG SY X CUKUP UNTUK AWAK BAHAGIA....



AWAK... HIDUPLAH DGN PEREMPUAN YG AWAK SAYANG....

KERANA SAYA TAHU KEMATIAN SY AKN MENYEBABKAN SY TINGGALKAN AWK...




JADI AWAK CARILAH PEREMPUAN YANG TERBAIK UNTUK AWAK...

KERANA SY TAHU SY BUKAN PEREMPUAN YG TERBAIK UTK AWK...

MAAFKAN SY,,


petikan karya: Nor Alfisyah (SYASYA)

Permata Yang Dicari

Album : Insan Istimewa
Munsyid : De Hearty
http://liriknasyid.com


Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

**Bagi yang sedang bercinta / jatuh hati pada seseorang tapi xmampu nak berkahwin..hehehe..tett..

1. Saya da jatuh hati kat die la… camne lak ni?

“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang) di antara kamu”.

Surah An-Nur: 32

"Nikah adalah sunnahku (jalan agamaku), maka barangsiapa yang cintakan agamaku hendaklah dia menjalankan sunahku itu”.

Riwayat Abu Ya’la dari Ibnu Abbas

“Berkahwinlah supaya kamu menjadi ramai, bahawasanya aku bermegah-megah dengan kamu akan segala umat pada hari kiamat hingga dengan anak yang gugur dari perut ibunya”.

Riwayat Abu Bakar bin Mardawiyah dari Ibnu Umar

2. Tapi saya x cukup duit laaaa nak kawin…. Huhu

“Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri)nya, sehingga Allah memampukan mereka dengan karunia-Nya”.

Surah An-Nur : 33

Rasulullah S.A.W bersabda :

“Wahai kaum pemuda! Barang siapa di antara kamu sekelian yang sudah mampu memberi nafkah, maka hendaklah ia menikah, kerana sesungguhnya menikah itu lebih dapat menahan pandangan mata dan melindungi kemaluan (alat kelamin). Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa, karena puasa itu dapat menjadi penawar bagi nafsu”.

3. Memang saya xcukup duit / xmampu nak kahwin, tapi kalau saya diam je, nanti kena “kebas” lak ngn org lain.…

Musa berkata kepada kaumnya: "Mohonlah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah; sesungguhnya bumi (ini) kepunyaan Allah; dipusakakan-Nya kepada siapa yang dihendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa."

Surah Al-A’raf : 128

“Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”

Surah Al-Hajj : 40

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”.

Surah Alam Nasyrah : 5-6

Dikisahkan ketika tiba musim untuk memetik buah tamar, para sahabat r.a tidak sempat untuk memetik buah tamar kerana panggilan jihad daripada Rasulullah S.A.W. Lantaran itu, mereka meninggalkan kebun tamar mereka tanpa dipetik. Setelah berbulan mereka pergi berjihad, alangkah gembiranya hati mereka kerana Allah S.W.T masih lagi memelihara buah tamar mereka seolah-olah mereka meninggalkan kebun mereka semalaman.

Jika tentang kisah tamar Allah mampu memelihara, bagaimana pula tentang orang yang kita minat? Bertaqwa kepada-Nya, nescaya Allah juga mampu pelihara dia untuk dijadikan dia sbg jodoh kamu..

4. Tapi saya da syok kat dia.. I can’t live without him/her..

“Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”.

Surah An-Nur : 30

“Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama itu), maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui”.

Surah Al-Jatsiyah : 18

“Orang yang berjihad itu ialah mereka yang berjihad menentang nafsunya”.

Riwayat Bukhari

5. Ala.. saya bercinta bukan slalu pon dapat jumpa dia.. dia duduk jauh.. ktorang xpenah pon berdua-duaan…

“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk”.

Surah Al-Isra : 32

“Pandangan adalah panah beracun dari panah-pandah Iblis. Barangsiapa yang menundukkan pandangannya dari keelokkan wanita yang cantik karena Allah, maka Allah akan mewariskan dalam hatinya manisnya iman sampai hari kiamat”.

Musnad Ahmad

“Mata boleh berzina dengan melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia”.

Riwayat Bukhari Muslim

6. Tapi saya bukan hensem/ lawa mana pun, saya pun risau saya xde jodoh.. saya rasa cuma dia seorang je yang boleh terima saya..

“Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan, samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya”.

Surah Yasin : 36

“Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi”.

Surah Az-Zukhruf : 12

“Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang”.

Surah Ar-Rum : 21

7. Rasa macam susah jek nak cari jodoh.. give up lah saya camni!

Abdullah Ibnu MAs’ud pernah berkata :

“Seandainya umurku hanya tinggal 10 hari sahaja untuk aku hidup, nescaya yang ku sukai ialah berkahwin supaya aku tidak menemui Allah s.w.t. (mati) dalam keadaan aku bujang”.

Dari Aisyah r.a. dari Rasulullah s.a.w., baginda telah bersabda :

“Barangsiapa yang mempunyai keluasan rezeki hendaklah berkahwin”.

Riwayat Ibnu Majah.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

"Barangsiapa yang tidak beristeri kerana takutkan kepapaan maka dia bukan dari golongan kami”.

Riwayat Abu Mansur Al-Dailami

Kesimpulan :

Cinta itu fitrah manusia, tapi jangan dijadikan ianya alas an untuk kita bercinta tanpa batasan. Kalau mampu, segera lah berkahwin. Kalau x mampu? Tahanlah nafsu!

Memang sedih tidak dapat bersama orang yang kita cintai / cinta tak berbalas, tapi lagi malang jika Allah tidak menyintai kita sebagaimana Allah menyintai para hamba-Nya yang betaqwa. Silap2 kita masuk Neraka-Nya dek kerana cinta nafsu kita!

Jika kita menjaga hubungan dan menolong agama Allah, PASTI & PASTI Allah jadikan dunia tunduk pada kita.. Salafusoleh telah pun berjaya, KENAPA KITA PULA TIDAK BOLEH BERJAYA SPT MEREKA?

sumber: facebook I Love Allah SWT and Prophet Muhammad SAW


17 april 1989 tanggal ak dilahirkan..ary ahd ary 2 da lpas bufday ak y ke 22..alhamdulilah masih dpanjagkan umo..smga nikmat y dberiNYA ini ak dpat gnakan ke jln y dredaiNYA..ameen..ak smsa 22 taun..ak bkn ak y dlu lg..drah y mgalir kat dlam bdn ak nie da bcampur dgn drah2 pnderma2 y bek aty..alhamdulilah..sm0ga Allah mlimpahkan rzeki kpd mereka2 trsbut.ameen. Emm, sblm 2, Agak lama xp0st apa2 kat bl0g nie…amat bz as final year stdnt..dgn thesis, presentation, jupe sv, class, assgnmnt, test n n0w final exam…insyaAllah nie myb final exam terakhir bt ak tuk degree..s0, I must try hard to get de best results..smbg citer td, 2 mgu y lpas ak tpaksa stay kat h0spital..it my first time n I h0pe it also de last time I’m stay there..xm0 da p sne..serik..sbb apa?emm..,ary 2 ak pnah half c0llapse kat bilik air..ntah la..kpla ak pusing sgat..ak x sdar ble ak da tdduk..tgok2 da kat bwah..mjur bilik ayak 2 bersih..klu x..huuuu,,,ak try bkak mata tp amat lmah sgat..seriusly ak rasa ingt cam da spai ajal ak da time 2..huuu,,,ak slwat2 byk kali..alhamdulilah lpas 2 mata ak smkin trang n trang..n ak try bangun, alhamdulilah..akhirnya ak bley blik bilik..actually bilik ayak 2 dpan pintu blik ak jess…cam jaoh jer byinyer..hihihi..emmm..lpas ok ckt, ak c0l la mak ak tya knpa ak jdk cam2..mmg xde niat kat aty nie nk bt my mum risau tp kan…,,ak juz nk taw ak skit truk cam2..pas2 mak ak ckp..nie msti hb(hemoglobin) l0w lg la nie..tdo x jga..mkn x jga..hish..kne marah..huuu,,,xpsai2 time skit cm2 kne marah…,,pas2 mka ak suh la p klinik check hb..lpas sminggu kjadian tu blalu, time ak n kwan2 c0s ak blik dr kelas en aizat, kt0rg singgahlah kat pk(pusat ksihatn) umt. Ak ingt juz nk mintk vitamin n chek drah jer tp nurse 2 suh jupe doctor jgk..xsuke..m.a(medical assistance) cam ayah ak 2, tlalu byk soalannyer..speechless ak nk jwb..lbey ssh lg k0wt dr soklan en aizat td..huhuhu,,lpas amik drah n kasi vitamin ak blik la h0stel..lpas bbrapa ary 2, ak dpt c0l dr pk..dye suh ak p sne nge segera..dye ckap hb ak l0w..dye tkut ak c0llapse..kne refer nge h0spital..ak mintak nk p bs0k..n ak tya la brpa..nurse 2 ckap rndah sgat.5.8/10..n0rmal pers0n 10..hmpir spruh k0wt..pyer la tkuzut..ak x sgka rndah spai cm2..huhu,,s0,ak gtaw la my mum..ak x m0 msuk spital,,,da la time nie waktu gnting ak..mgu dpan kne presnt fyp..huuuu,,xm0…my mum bilang maw datang nk mintak doc repeat lg test..ok..bs0knyer pas repeat test, k0rg taw x brpa hb ak? emmm,,,5.5..huhuhu..hbat kan lg rndh..0f c0urse la kne trus p spital…s0, my mum trus bwak ak p bhgn kcmasan n trauma..mmg mnak0tkan tg0k cam2 org ad kat sne..huhuhu..strt ary 2, ak dpt mrasai suasana “Ser0n0k” kat h0spital..kne cucuk msuk air, kne msuk oksigen kat hidung, naik wheel chair, duk wad, mkn nsi org sakit, k0ngsi blik air nge 0rg skit, kne cucuk masuk drah 3 beg, asyik kne amik tkann drah, chek suhu,kne ccuk amik drah n cam2 lgxmo da sakit..n xmo da msuk spitalsakit asyik kne cucuk..thnx kat my mum n my family c0z tpksa tmnkan ak kat wad 2..huhu,,smga dberi kesihatn y bek n moga djauhkan drp pyakit2 y bbhaya..ameeen…,,byk lg ak maw bst0ry tp masa x mgizinkan n len x klu ak ad msa ak try 2 update dis blog..thnx kpd pmbca2 c0retan2 ak y x sberapa nie..sekian..salam..,,

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah
nasib sesuatu kaum sehingga mereka
mengubah keadaan yang ada pada diri mereka
sendiri
Surah Ar-Ra’d (ayat 11)

salam.. ary nie tetibe jer rasa maw post sumtg kat blog nie..hehehe... bkn apa.. td ak ad tjumpa "ssorg" .. ntah knapa kerap jgak ak tjumpa dye lately..huhuhu.. dye 2 ak knai time ak kne handle prog time kat mtrx dlu.. dye stu lecture nge ak.. pknlan nyer..emm ble dye nge suka rela maw tlg ak crik pyertaan tuk ptndgn bio innovation tuk lecture 6.. pdhal 2 actually tugas ak.. tp dye bria2 maw bt..ak kasik la..huhuhu.. beres keje ak.. alhamdulilah..prog bioday 2 bjlan nge lancr.. n ak pnh kne jumpa dye tuk amik list nme 2 sorg2.. fuh..dye pyer la shrp nge time..ak odw dye da cntct tya kt mne...ak stil ingat lg..hihihihi.. n skrg kt0rg jupe plak kat umt nie.. cos len2 la.. xsgka jgk..huhuhuhu.. emmm...trus kpd main point ea.. dye antra y nmpk prubhn ak... dlu ak x bek sgt.. pkai tdung pun 3 segi..silang kt blkg lg.. srung kaki pun xpkai..bju besa2 xdek la ktat kowt.. kire x tutup aurt spnuhnyer la.. nma jer ex-smka... jilbt sek dlu pun design sndrik.. ble tjupe cg displin mula la glabh sorok lgn y dsingsing n pndekn diri tuk lbuhkn jilbat y sdia x lbuh 2..huk3... haru btoi la... myb x dpat hidayah lg time 2.. walaupun ad knowledge agama tp x praktik x gnenyer spt pepatah arab y bbunyi;

العلم بلا عمل كالشجر بلا ثمر "ilmu tanpa amal ibarat pohon y x bbuah"


emmm...ssungguhnya hidayah tuk milik Allah.. dye bkuasa mgubah sseorg... dlm skelip mata.. alhamdulilah.. sem 2 matrix ak da strt blajar btdung lbuh.. seronok tgok seorg shbt y daq maahad y mmg sntiasa btdg lbuh.. mula2 juz pkai tdung bidang 50 jer dlu.. lma2 da strt pkai y bidg 60.. alhamdulilah.. rasa ktenangan y x pnh drasai sblm nie... mmg ak akui kata2 seorg shbat, Diyana.. dye cakap nk brubah sng..tp nk kekal (istiqamah) dlm prubhan 2 sukar.. byak2 dugaan plu dlalui..plu kkuatan diri.. emmm..alhmdulilah.. ak bsyukur sgat spai skrg ak bley btahan.. tmbahn lg..ble dtg umt nie ak byk bgaul nge daq2 surau.. n ak pun pnh tlibat nge organisasi surau irfan.. jdk btmbh la knln ak.. xla rasa jnggal sgtla.. ak pun jnis bley msuk nge sume org.. tp nge laki ssah ckt.. sifat keantiaan ku stil bsisa dlm dri.. klu time bt keje sma2 ok jer.. tp lpas 2 pham2 jela.. nk syum pun ssah..hihihi..sowy..xsgaja.. emm..kte smbg plak sal s0meone y citer td kan,,, dye 2 nmpk sempoi jer.. dye antra y mliht prubhn ak 2... ak pd mulanyer lgsg x amik pduli sal dye 2.. xkesah pon kwujudan dye.. tp..satu ary 2 kan.. emm..sblm 2..nk gtaw.. pust islam mtrx ktorg ad anjurkn bcaan doa stp x nk mula lecture.. lecture ktorg da ad wkil.. pe nma dyer..ak suda lupa la..hihihi.. dye slalu la bca doa b4 lecturer start mgajar.. nk wat cmner, 1 ary 2 dye lewat klu xsilap.. si s0meone 2 lg y gnti temp dyer.. ak mmg cam la muke dye c0z mmg pnh jumpa... ingatkan dye juz bca doa bese2 y pndek 2.. tp alangkah syahdunye dye bca doa.. pnjang..sbutnnyer..fuh...hehehe.. rupe2 nyer dgar citer dye daq sek agama y fmous.. huhuhu..xsngka..gulpp.. emm..2 la stp x jupe dye ak agak sgan la.. al maklumlah dlu ak pnh bjumpa bdue jer nge dye... dpan lib..glap lg..aduiii..huhuhu.. ap2 pun.. y maw ak smpaikan kat cni.. hidayah Allah dtg x kre msa.. jk ianyer dtg sahutla cpt2 sblm ianya pergi.. n cubalah tuk bistiqmh dlm stp prub baek y dlakukn.. insyaAllah..Allah sntiasa bsama org y sabar.. n may Allah always bless us .. salam...b4 2, ak nk share had2 pandangan atau aurat bagi wanita menurut al-Quran dan hadis dipetik drp http://www.mohdzulhelmi.com ;


1.BULU KENING

Menurut Bukhari: “Rasulullah s.a.w melaknat perempuan yang mencukur(menipiskan bulu kening / meminta supaya dicukurkan bulu kening)”.
Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari


2.KAKI

“Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar di ketahui perhiasan yang mereka sembunyikan”.
An-Nur :31

* Menampakkan kaki
* Melenggokkan badan mengikut hentakan kaki


3.WANGIAN

“Siapa sahaja wanita yang memakai wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka mencium baunya,maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina”.
Riwayat Nasaie’,Ibn Khuzaimah dan Hibban


4.DADA

“Hendaklah meraka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka...”.
An-Nur :31


5.GIGI

“Rasulullah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya”.
Riwayat At-Thabrani

“Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik yang merubah ciptaan Allah”.
Riwayat Bukhari dan Muslim


6.TANGAN

“Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya”.
Riwayat At-Tabrani dan Baihaqi


7.MUKA DAN LEHER

“Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahiliyyah yang dahulu”.
  • Bersolek (make-up)
  • Menurut Maqatil : membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang jahiliyyah dengan sengaja.


8.RAMBUT

“Wahai anakku Fatimah ! adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya”.
Riwayat Bukhari dan Muslim


9.MATA

“Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pandangannya”.
An-Nur : 31

“Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pada pandangan yang pertama,ada pun pandangan seterusnya tidak di benarkan”.
Riwayat Ahmad,Abu Daud dan Tirmidzi


10.PAKAIAN

“Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan,maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan dihari akhirat nanti”.
Riwayat Ahmad,Abu Daud,An-Nasaie dan Ibn Majah

“Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat.Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya”.
Riwayat Bukhari dan Muslim

  • Berpakaian tipis/jarang
  • Berpakaian ketat/nampak bentuk
  • Berpakaian berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu

“Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu,anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin,hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali.Lantaran itu mereka tidak diganggu.Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.
Al-Ahzab : 59


11.KEMALUAN

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin,hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka (jangan berzina)”.
An-Nur : 31

“Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu,puasa di bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya (tidak berzina) dan menta’ti suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya”.
Riwayat Al-Bazaar

“Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya,melainkan dia telah membinasakan tabir antara dirinya dengan Allah”.
Riwayat Tirmidzi,Abu Daud dan Ibn Majah


12.MUKA DAN TANGAN

Asma’ binti Abu Bakar telah menemui Rasulullah s.a.w dengan memakai pakaian yang tipis.Sabda Rasulullah s.a.w: “Wahai Asma’!Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaidh tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja”.
Riwayat Bukhari dan Muslim


13.MULUT (SUARA)

“Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik”.
Al-Ahzab : 32

“Sesungguhnya akan ada ummatku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain,iaitu kepala mereka dilalaikan oleh-oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan,maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi”.
Riwayat Ibn Majah

waallahualam..smga kita sume sntiasa brada dalam naungan dan hidayahnyer..ssungguhnya apa y baek itu dtgnya dr Allah Tuhan pcipta Alam n y buruk itu adlah klmahn dri ak sndri..salam..


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

Salam Taa'ruf!!




Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

"Senyum itu satu sedekah"

jom hafai 99 nama ALLAH..

Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

tiMe iS g0Ld!!!!~

caLenDar..

sEdiKit mUtiaRa kAtA..

aL-QuRan pEgAnGaNkU..

aBouT mE..

My photo
nama dberi..nur syahirah bt mohamad..bley call me syahirah atau ara(usually kat umah la)..erm..seorg y banyak ckp..agak funny kowt..tp lately slalu brubah mood dsebabkan kekangan kerja as student taun akhir..n akhir kte smga enjoy mlayari blog nie..=)

rUanG sEmBaNg2..


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

"Wanita itu ibarat buah epal,epal yang tidak berkualiti amat mudah diperolehi kerana ia berguguran ditanah..Tetapi epal yang tidak mampu dibeli berada dipuncak, susah nak dipetik, susah nak digapai..Kadang-kadang epal itu risau, kenapalah diriku belum dipetik?...Lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah, sedangkan ia sebenarnya telah ﷲﺍ jadikan begitu tinggi martabatnya sehingga tiada siapa yang berani memetiknya..Hanya pemuda yang benar-benar hebat sahaja yang mampu, mungkin bukan di dunia tapi di akhirat sana, insya-Allah...Biarlah jodoh bukan didunia asalkan cinta Ilahi mengiringi"

mY sELf

mY sELf

memOrY iN sMkAdG

memOrY iN sMkAdG
fRenZ 4eVe

mEmOrY iN kMk

mEmOrY iN kMk
kAnGaNnYeR aKu kAt KoRg sUmE

uMt

uMt

mY bELovEd fAmILy

mY bELovEd fAmILy

hALwA tELinGa..

f0LLoWeRs..


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

"Salam Ukhuwahfillah, Insya-Allah"

i LuV iSLaM

iluvislam